Kontroverzní Last Train Home: Česká hra, která rozbouřila ruské vody

Česká herní scéna v posledních letech zažívá nebývalý rozkvět a jedním z jejích nejnovějších klenotů je bezesporu hra Last Train Home od studia Ashborne Games . Tato strategie, zasazená do bouřlivého období po první světové válce, vypráví fiktivní příběh československých legionářů na jejich strastiplné cestě domů přes Sibiř. Hráči se ujímají velení obrněného vlaku a musí se vypořádat s nástrahami nehostinné krajiny, nepřátelskými silami a nelehkými morálními rozhodnutími. Hra, která vyšla v listopadu 2023, si rychle získala srdce hráčů i kritiky svým originálním zpracováním, hloubkou herních mechanismů a působivou audiovizuální prezentací. Recenzenti vyzdvihovali zejména autentickou atmosféru, propracovaný systém správy vlaku a poutavé mise, které nutí hráče k těžkým rozhodnutím.

Ruská kontroverze: Historická nepřesnost nebo politická provokace?

Navzdory pozitivnímu přijetí v západním světě se hra Last Train Home stala terčem ostré kritiky v Rusku. Tamní média a část herní komunity obvinila české vývojáře z historických nepřesností a záměrného podněcování protiruských nálad. Tato vlna nevole však nebyla jen krátkodobou reakcí, ale přerostla v dlouhodobější tažení proti hře.

Nejnovějším vývojem v této kauze je prohlášení ruské prokuratury v Petrohradu, která hru označila za nebezpečnou pro ruskou mládež. Podle jejich vyjádření Last Train Home :

  • Neodpovídá tradičním hodnotám současné ruské společnosti
  • Obsahuje nepravdivé informace o činnosti tehdejších státních orgánů
  • Popírá historická fakta
  • Glorifikuje představitele československých legií

Prokuratura dokonce tvrdí, že hra může poškodit duševní a sociální zdraví dětí, což je argumentace, která v kontextu současné ruské politiky působí přinejmenším kontroverzně.

Historická inspirace versus fikce

Je důležité zdůraznit, že Last Train Home nikdy neaspirovala na to být přesnou historickou simulací. Hra je inspirována skutečnými událostmi sibiřské anabáze, ale vypráví fiktivní příběh zasazený do reálného historického kontextu . Vývojáři se zaměřili především na dramatizaci událostí a zobrazení osobních příběhů obyčejných lidí, kteří se ocitli uprostřed dějinných zvratů. Petr Kolář, šéf studia Ashborne Games, k tomu říká: "Co se týká naší hry, snažili jsme se ztvárnit válku tak, jak ji vnímáme my. Není černobílá, každá strana konfliktu má kladné i záporné stránky, ve hře je můžete zažít, i když je to příběh fiktivního vlaku. Bílá armáda působí kladně, občas záporně. Jak si to kdo přebere, je už na něm." Tento přístup k historickým událostem je ve hrách běžný a umožňuje tvůrcům vytvořit poutavý narativ, který sice vychází z reálných událostí, ale není jimi svázán do té míry, aby to bránilo herní zábavě nebo dramatickému vyprávění.

Možné důsledky ruského zákazu

Snahy petrohradské prokuratury o zákaz hry Last Train Home v Rusku vyvolávají otázku, jaký dopad by takové rozhodnutí mohlo mít na české vývojáře. Petr Kolář však uklidňuje:

Last Train Home

Toto vyjádření naznačuje, že případný zákaz by pro studio Ashborne Games nepředstavoval významnou finanční ztrátu. Zároveň však celá situace poukazuje na složitost vytváření her s historickou tematikou v dnešním globalizovaném světě, kde různé země a kultury mohou mít odlišné pohledy na stejné historické události.

Širší kontext: Historie ve hrách a politická citlivost

Kauza kolem Last Train Home není ojedinělým případem, kdy se videohra dostala do konfliktu s politickými nebo kulturními názory určité země. V minulosti jsme byli svědky podobných kontroverzí u her, které se dotýkaly citlivých historických témat nebo současných geopolitických otázek. Tyto situace vyvolávají důležité otázky o roli videoher v interpretaci historie a jejich potenciálu ovlivňovat veřejné mínění. Zatímco někteří argumentují, že hry by měly být vnímány primárně jako forma zábavy a uměleckého vyjádření, jiní zdůrazňují jejich vzdělávací potenciál a odpovědnost tvůrců za přesné zobrazení historických událostí.

Budoucnost Last Train Home a českého herního průmyslu

Navzdory kontroverzi v Rusku zůstává Last Train Home významným úspěchem českého herního průmyslu. Hra získala pozitivní recenze po celém světě a upevnila pozici České republiky na mapě významných herních vývojářských zemí. Tento úspěch může inspirovat další české vývojáře k vytváření originálních her s tematikou z našich dějin nebo s neotřelými herními mechanikami. Zároveň však kauza Last Train Home slouží jako připomínka, že v dnešním propojeném světě mohou mít i lokální historická témata globální dosah a vyvolávat nečekané reakce.

Závěr: Hra jako umění a prostor pro dialog

Last Train Home není jen strategickou hrou, ale také uměleckým dílem, které nabízí pohled na složité historické období očima československých legionářů. Ačkoli hra vyvolala kontroverzi v Rusku, je důležité vnímat ji v širším kontextu jako příležitost k dialogu o historii, interpretaci událostí a roli umění ve společnosti. Snaha o zákaz hry v Rusku paradoxně může přispět k jejímu většímu zviditelnění a podnítit zájem o toto historické období. Zároveň tato situace otevírá důležitou diskusi o svobodě uměleckého vyjádření a o tom, jak různé společnosti přistupují k interpretaci své historie. Bez ohledu na výsledek ruského tažení proti Last Train Home zůstává hra významným příspěvkem k české herní tvorbě a důkazem, že i malá země může vytvářet hry světové úrovně s originálními tématy a inovativním zpracováním. A co vy a tato hra? Už jste ji na svém herním notebooku či herním počítači dohráli?