
The Sims slaví 25 let. Dárek pro fanoušky? Ne, jenom předražená špetka nostalgie bez vylepšení
Pamatujete si na doby, kdy jste poprvé vstoupili do světa The Sims? Možná jste tehdy trávili hodiny stavěním domů, vytvářením rodin nebo vymýšlením kreativních způsobů, jak své simíky potrápit. Možná jste jim stavěli bazény bez žebříku nebo je zamykali v místnosti plné krbů. Nyní, po 25 letech, se EA rozhodlo oživit první dva díly této legendární série. Jenže způsob, jakým to udělali, připomíná spíše pokus vytřískat maximum peněz z nostalgie fanoušků než skutečnou oslavu. A upřímně? To nás ani moc nepřekvapuje.
Co vlastně dostanete?
EA přichází s "Tradiční kolekcí" prvního a druhého dílu The Sims. Zní to lákavě, že? V balíčku najdete téměř všechna rozšíření - od klasického Hot Date, kde jste mohli své simíky posílat na trapná rande, až po magické Makin' Magic, které vám umožnilo proměnit sousedy v žáby. Nechybí ani oblíbená rozšíření pro dvojku jako Noční život, kde jste mohli své simíky proměnit v upíry, nebo Roční období, které konečně přineslo možnost stavět sněhuláky a házet vodní balónky. Jediné, co v seznamu nenajdete, je nábytkový balíček IKEA. Asi ho švédský nábytkářský gigant nechtěl za těchto podmínek licencovat. Nebo možná nechtěl být spojován s takto předraženým produktem - kdo ví?

Když nostalgie není zadarmo
Tady přichází první kámen úrazu. EA si za první díl účtuje 20 eur, za druhý dokonce 30 eur. V bundlu oba díly pořídíte za 40 eur. To je docela odvážná cenovka za hry staré přes dvě dekády, nemyslíte? Zvlášť když The Sims 2 Complete Edition rozdávali v roce 2014 zdarma. Za tu cenu byste si mohli koupit několik nových indie her nebo počkat na slevu na The Sims 4. Vypadá to, že v EA mají zajímavou definici slova "oslava". Asi jako když vám kamarád uspořádá narozeninovou párty a pak vám pošle účet za občerstvení.
Technická stránka věci
Dobrou zprávou je, že hry fungují na Windows 10 a 11. EA tvrdí, že upravili renderovací engine a vylepšili škálování pro moderní monitory. Druhý díl si dokonce můžete užít v češtině, takže uslyšíte všechny ty nezapomenutelné simlish hlášky s českými titulky. Původně se objevily informace o ochraně Denuvo a nutnosti mít spuštěnou EA aplikaci na pozadí, ale ukázalo se, že šlo o chybu v popisu na Steamu. Alespoň jedna věc, která není tak špatná, jak se původně zdálo! Remaster tedy nečekejte, jen přizpůsobení pro monitory. Nepotřebujete tedy žádný výkonné herní počítače a herní notebooky. Postačí vám i starší herní hardware.

Zapomenutá jablíčka
Majitelé Maců asi budou zklamaní jako děti, kterým slíbili zmrzlinu a místo ní dostaly mrkev. Přestože komunita The Sims tradičně zahrnuje velké množství uživatelů Apple produktů, EA na ně kompletně zapomnělo. Stejně tak by bylo logické vydat hry na GOGu, kde by zapadly mezi ostatní retro klasiky. Ale to by asi bylo příliš vstřícné gesto vůči hráčům. GOG je přece známý svou péčí o staré hry a absencí DRM - a to se do obchodního modelu EA asi moc nehodí.
EA je prostě EA
Není to poprvé, co EA sáhlo po podobné taktice. V roce plném zklamání, kdy jejich očekávané tituly jako Dragon Age Veilguard či nová FIFA neoslnily, se není čemu divit. Vypustit do světa dvě dekády staré hry s minimálními úpravami a vysokou cenou je přesně ten typ rozhodnutí, který od EA můžeme očekávat. Když se podíváme na historii EA, tohle vydání vlastně dokonale zapadá do jejich dlouhodobé strategie. Vzpomeňme si na Dead Space Remake za plnou cenu, předražené DLC do The Sims 4, nebo třeba na to, jak pohřbili sérii Command and Conquer mobilní hrou. EA má prostě talent na to, jak vzít milované herní série a přeměnit je v dojné krávy. Přitom by stačilo tak málo - nabídnout první dva díly The Sims za rozumnou cenu, třeba 15 eur za oba, přidat nějaká skutečná vylepšení a možná i podporu modů. Ale to by EA nesmělo být EA. Společnost, která dokázala z fotbalové série FIFA udělat každoroční předplatné s minimem změn, a která raději zrušila oblíbené studio BioWare Montreal po jednom neúspěchu Mass Effect: Andromeda, než aby dala sérii druhou šanci. Je skoro až poetické, že v době, kdy herní průmysl mluví o nutnosti zachování herního dědictví, přichází EA s předraženým rereleasem bez skutečné snahy o preservaci. Asi bychom měli být vděční, že nám do The Sims 1 nepřidali mikrotransakce nebo battle pass.

Stojí vám trocha nostalgie za ty peníze?
Je skvělé, že se legendární první díly The Sims vrací v hratelné podobě pro moderní systémy. Ale způsob, jakým to EA provedlo, působí jako rychlý pokus vydělat na nostalgii fanoušků. Žádný remaster, žádný remake, minimum technických vylepšení - jen starý dobrý The Sims zabalený v novém, předraženém balení. Je to jako když vám někdo prodá vaše vlastní vzpomínky za přemrštěnou cenu. Pokud patříte mezi skalní fanoušky série a peníze pro vás nejsou problém, možná vám radost z návratu do Plum Valley za to stojí. Koneckonců, kdo by nechtěl znovu zažít kouzlo prvního setkání se Sunny the Tragic Clown nebo si připomenout, jak vypadal život před sociálními sítěmi? Pro ostatní zůstává otázka: Nestálo by za to počkat, až cena klesne? Nebo si raději zahrát novější díly série? To už necháme na vašem uvážení. Jedno je ale jisté - takhle by "oslava" 25. výročí milované herní série vypadat neměla. EA nám místo dortu naservírovalo recyklovaný korpus za cenu svatebního dortu.
