Dead in Vinland – vikingská survival hra

Tahová RPG hra Dead in Vinland není žádnou novinkou. Vyšla už v roce 2018 pod taktovkou francouzského studia CCCP. Přesto je však tato hra malý klenot mezi survival indie hrami a rozhodně by neměla chybět na „to play“ listu nikoho, kdo si rád zahraje neotřelé survival hry.

Inspirace historií?

Vinland byla oblast Severní Ameriky osídlená Vikingy kolem roku 1000 n. l., pravděpodobně na území dnešního Newfoundlandu. Tady se nejspíš inspirovali tvůrci hry Dead in Vinland, která se odehrává na tajemném ostrově Vinland, který přitahuje vraky lodí z celého světa. Ostrov vypadá velmi podobně jako L'anse aux Meadows, má mývaly, které přeživší ztotožňují s divokými kočkami, a dokonce zde jsou rajčata, která nebyla do Evropy přivezena až o několik staletí později. Avšak Dead in Vinland není jen o historii. Je to tahová survival hra o vikingské rodině na kouzelném ostrově, který obývají božsky modří lidé, kmen vedený válečníkem sběratelem lebek jménem Bjorn a cestovatelé z jiných zemí, včetně Afriky a Japonska .

O čem je příběh

To je alespoň první myšlenka našich trosečníků, které moře vyplaví u ostrova Vinland. Dobrosrdečný táta Eirik, praktická matka Blodeuwedd, hašteřivá teta Moira a vzdorovitá puberťačka Kari – to je rodina, která musela v noci utéct ze svého domova mezi ostatními vikingy. Jejich vlastní kmen se jich snažil zbavit tím, že jim v noci podpálil střechu nad hlavou a se zbraněmi si počkali, až rodinka vyleze z chýše ven. Naštěstí Eirik byl pohotový a podařilo se mu celou rodinu dostat k lodi a odvézt pryč. I když situace momentálně vypadá bezútěšně, alespoň žijí. Ale rodina chce odpovědi. A ty Eirik buď nemá nebo dát nechce. Dead in Vinland je krásným příkladem hry, která nepromarnila šanci obratně vyprávět zajímavý příběh. S ním také dokonale spojuje systém rozhodování a survival prvky . Brzy se Eirik, Blodeuwedd, Kari a Moira (a postupně i další hrdinové), stanou také vaší rodinou, neboť se do postav dokonale vcítíte. A naše hrdiny čeká jasný úkol – vybudovat si nový domov. Ovšem nic není tak jednoduché. Na ostrově totiž železnou rukou vládne nepřemožitelný Bjorn, který celou rodinku začne vykořisťovat. Buď budete týdně platit, nebo jsou vaše šance na přežití mizivé . Naštěstí všechno nemusíte oddřít ve čtyřech lidech. Při průzkumu ostrova narazíte na mnoho dalších postav, které se budou chtít přidat k vám do kempu, a tím pádem získáte ruce navíc. Ale nejenom to – každá z postav má svou unikátní povahu, příběh i pozadí. A vy jej postupně poznáváte.

Je třeba se postarat o všechny

Dead in Vinland je tom, že jde o vyvažování potřeb lidí. Skupina přeživších má každou noc hlad a žízeň, takže je nutné se postarat o shromažďování jídla a vody během dne. Také je třeba vylepšovat tábor, prozkoumávat ostrov a správně přiřadit každému funkci v táboře. Každá práce má totiž negativní dopady - vyslání někoho na lov je unaví, stojí tři šípy a existuje šance, že se vrátí zraněný, ale s hromadou syrového masa a kůží. Sběr bobulí může mít za následek kousnutí klíštěte a následnou vleklou nemoc. Průzkum s sebou zase nese riziko, že se dostanete do nechtěného boje a zemřete. A i u obyčejného sběru vody si můžete zlomit zápěstí.

Na druhou stranu, u postav nemusíte myslet na toaletu, koupele či jiné věci. Potřebují jen jídlo a vodu jednou denně . Někdy dokonce nejsou ani žízniví, když je čas podat pití, což je úleva po hrách na přežití, ve kterých je třeba celý den konzumovat jídlo a pít vodu, aby se člověk vůbec dožil večera.

Tahová strategie

Hlavní věc, která odlišuje Dead in Vinland od většiny dalších her na přežití, je, že je tahová. Každému hned ráno určíte jeho roli, kde a s kým bude pracovat. Je dobré se koukat na statistiky postav, každá z nich vám bude nejvíce prospěšná někde jinde, podle toho, k čemu mají talent a nadání. Statistiky lze samozřejmě během hry různě vylepšovat – ať už opakováním dané činnosti nebo pomocí speciálních předmětů, které můžete získat jako odměny v průzkumu ostrova. Den je rozdělený do tří částí – ráno, odpoledne a večer. Ráno přiřadíte postavám úkoly, kliknete na tlačítko, které vás posune do další fáze dne a mezitím shlédnete vyhodnocení vašich voleb . Odpoledne můžete postavy různě promíchat a dát jim jinou práci s někým jiným, když usoudíte, že nemají potřebnou efektivitu. Dalším odkliknutím se dostanete do fáze večera, kdy se všichni obyvatelé kempu shromáždí u ohně. Zde se nají, napijí a mají čas se navzájem poznat a vybudovat si pevnější vztahy.

Vztahy jsou důležité

A právě mezilidské vztahy hrají celkem důležitou roli v celé hře. Ačkoliv se totiž Dead in Vinlad tváří jako klasická survival hra, pod povrchem je to spíš hra o rozhodování, rozvíjení příběhu a vztahů . Pokud se na tuto část úplně vykašlete nebo se budete k ostatním chovat zle, asi vás pak překvapí epilog po konci hry, kdy většinu postav potká mrzutý či přímo katastrofický osud. Jak lze dobré vztahy budovat? Buďte v dialozích na sebe milí, nepouštějte se do zbytečných hádek, a hlavně dejte svým postavám čas na to, se vzájemně poznat. A to udělají nejlépe u práce. U společné práce. Pokud tedy spolu dvě vaše postavy moc nevycházejí, přiřaďte je ke stejnému úkolu a oni si postupem času k sobě najdou cestičku . Vše tedy záleží jenom na vás. Dokážou se odcizení manželé znovu vrátit k sobě nebo se manžel raději uchýlí do otevřené náruče milenky? Zvládne si dcera vybojovat svoje místo nebo se z ní stane ušláplý rodinný typ? Zůstane hašteřivá Moira navždy sama nebo se změní, když dovolí lásce vstoupit do jejího srdce? Všechny vaše volby mají smysl. A důsledky.

Přežívání není veselé

Vyhlídky na přežití nejsou v Dead in Vinland úplně růžové. Postavy mají tak i statistiku deprese , která roste bez ohledu na to, co dělají, a může být pravidelně snižována jen postavením hostince. (Je to jen lavička, stoličky a domácí pivní zařízení, ale funguje to, i když by to problém spíše mělo zhoršit.) A pak jsou tu ještě Bjornovi válečníci, kteří požadují týdenní daň a napadají průzkumníky na první pohled. Ze všeho, co si pracně vypěstujete, najdete či posbíráte, musíte odvádět nemalý počet tomuto vydřiduchovi. Brzy vás to přestane bavit, ale co s tím můžete dělat? Existuje vůbec způsob, jak se Bjorna zbavit a žít mírumilovný život? Možná vám v tom pomůžou vaši společníci, možná budete muset uplatit pár boh, anebo možná bude stačit jen kolektivní snaha o lepší zítřky.

Boj není jednoduchý

Boj je inspirován Darkest Dungeon tím, že pořadí je důležité a když postavy útočí, posouvají se na různé pozice. Každá strana se postaví do dvou sloupců, takže postavy jako berserkové mohou stát vpředu s křehkými lučištníky a čarodějnicemi vzadu. Schopnosti jako vyhrožování a tlačení dovolují oběma stranám manipulovat s postavením druhých, což vytváří zajímavé taktické možnosti, ačkoli jakmile si na ně zvyknete, upadnete do rytmu opakování efektivních kombinací. Statistiky boje nelze nijak vylepšovat . A tak jediným, co vám zůstává na pomoc v boji, je kovář a jeho schopnost vyrobit vybavení. Toto vybavení však funguje pouze omezený čas a poskytuje tak dočasný buff. Pravidelně tedy svého kováře zaměstnávejte a před každou výpravou si zkontrolujte, že máte potřebné vybavení na průzkumných postavách.

Průzkum je nezbytný

I když průzkum může vyvolat boj, odhalování dalších částí ostrova je zásadní, protože je to jediný způsob, jak najít události s různými volbami, které poskytují užitečné zásoby, jako jsou např. houby na rozdělání ohně. Některé z těchto událostí výrazně posunou vaše příběhové linky . Všechno se ale v zásadě omezí na hody kostkou, které vás občas dokážou naštvat. Každá postava disponuje jinými schopnostmi a vlastnostmi. Pokud tedy narazíte na věc/událost/postavu, kde je potřeba něco řešit, dostanete na výběr, s kterou postavou do toho chcete jít. A i když má daná postava vylevelované skills třeba na 99 %, i to jedno procento může udělat zásadní obrat v příběhu. Vše tedy není jen o schopnostech, ale také i o pořádné dávce štěstí . Pak tu jsou další druhy náhodnosti, jako náhodné počasí, které někdy způsobí třídenní déšť, který nechá všechno maso na sušícím rámu shnít a přidá pořádnou dávku deprese všem postavám. Nebo souboj urážek, kde musím vybrat ze tří odpovědí, i když vidím jen prvních pár slov každé.

Vyberte si správnou obtížnost

Hra vás nebude příliš vodit za ručičku. K dispozici je rychlý tutoriál na začátku hry, ale pak si na všechno obtížné budete muset přijít sami. A někdy i tou horší cestou. Vždycky ale můžete hru reloadovat. Sice tím přijdete o všechny savy, které jsou novější než ten, do kterého se načítáte, ale někdy není zbytí. Ovšem v případě, že jste si zvolili hru hrát na tu nejtěžší obtížnost – True Viking , máte smůlu. Hra se neukládá, realoading tak nehrozí a navíc, pokud vás zabijou v boji, je to permadeath a hra končí. Tak stejně ale hra může skončit i na lehčí obtížnosti – a to v případě, kdy zemře někdo z vaší rodiny. Ostatní společníci mohou zemřít bez postihu, navíc je i sami můžete kdykoliv z kempu vykopnout. To, že sami v lesích asi moc dlouho nepřežijí, zmiňovat snad ani nemusím.

Krásná podívaná

Kromě bezvadně fungující (a občasně díky tomu frustrující) herní mechaniky a skvělého příběhu je hra také na první pohled krásná. Postavy jsou skvěle nakreslené, prostředí je nádherné . Animace v kombatu je také povedená. Při průzkumu se také setkáte s mnoha unikátními krásně nakreslenými lokacemi. Hudba je také příjemná, nerušivá, a hlavně vám neulpí v hlavě na další tři dny.

Rozjedu to?

Dead in Vinland nemá přepálené požadavky, takže ji dobře rozjedou i slabší stroje. Pokud ale máte pouze pracovní notebook s integrovanou grafikou, doporučila bych se poohlédnout spíše po trochu silnějším herním počítači nebo herním notebooku . Dobrá zpráva je, že i za málo peněz můžete získat poměrně slušný výkon, když se podíváte například na předváděcí notebooky a počítače. Jaké jsou tedy minimální požadavky?

Procesor: AMD Athlon II X4 640 3.0GHz

Grafika: GeForce GTS 450

RAM: 2 GB RAM

Hra zabere 2 GB na SSD disku.

Hodnocení

Hlavní věc, která mi pomáhá prominout Dead in Vinland jeho ne moc velké chyby, je ta skvělá rovnováha mezi katastrofou a spásou. Všechno neustále balancuje na hraně zkázy, ale vždy je tu cesta, pokud se věci povedou dobře. Tento svět rozhodně není pro slabé povahy, ale na konci tunelu lze najít světlo, pokud ho usilovně hledáme. Zároveň hra dává dostatek prostoru pro rozvíjení charakterů postav a na hodně z nich mi ke konci hry velmi záleželo . Můžete se taky sami rozhodovat, jak určité věci vyřešit a rozhodnutí mají opravdu dopad na výsledek hry. Dead in Vinland hodnotím kladně a určitě se k této hře ještě někdy vrátím, jen abych zkusila udělat některá rozhodnutí jinak.