Everdream Valley jako král cozy game pro letošní rok

Prarodiče, překrásné údolí, žádné starosti z běžného života. Everdream Valley prozatím vypadá, že bude aspirovat na krále cozy her letošního roku. Jak vypadá grafická stránka? Co hratelnost? A zejména rozjede to váš herní počítač? Pojďme se podívat.

Krásný, ale jednoduchý příběh

Hned na začátku hry vás rodiče nechají na zanedbané farmě u dědečka a babičky. Ti už jsou staří a nezvládají se starat tak, jak to farma potřebuje. Vy jste v roli mladé krve a máte zajistit, aby se farmě začalo co nejvíce dařit. Čeká vás tak mnoho opravování, farmaření, sázení stromků, obchodování, a hlavně chov roztomilých zvířátek. A že jich je opravdu hodně. Setkáte se zde s klasickými farmářskými zvířaty, jako jsou prasata, kozy, ovce, slepice, kachny a krávy. Na svých dobrodružstvích mimo farmu však narazíte i na lamy, bobry, divoká prasata, zákeřné husy či divoké koně. Zda si jimi obohatíte farmu je pak jen zcela na vás. Součástí gameplaye jsou také minihry. Ty si užijete v rámci denního chodu farmy - jako dojení, stříhání ovcí. Netradičně jsou však ve hře i trochu ztřeštěné sny, které jsou miniher doslova plné.

Velká mapa plná činností

Úkoly od dědečka a babičky vás zavedou na různá neprozkoumaná místa, která skrývají tajemství. Probádejte ji a odhalte skryté poklady, které na vás čekají. Abyste se necítili osamoceně, bude vás na každém kroku doprovázet váš věrný psí společník. Nejen, že si budete moci vybrat až ze třinácti plemen, ale vycvičíte si jej, aby vám pomohl při nahánění stáda, stopování nebo při honbě za pokladem. A žádná farma se nemůže obejít bez kočky. Když si získáte její náklonost, občas vám pomůže s nějakými úkoly. Ale jako každá kočka, moc se nepředře.

Odpočinek a relax

Hra je opravdu cozy a užijí si ji zejména všichni, kteří si chtěji u hry odpočinout a zrelaxovat se. Jediným nebezpečím, na které můžete při svých průzkumech narazit, jsou divoké husy nebo včely. Jediné, co se však stane je, že vám uberou staminu, kterou si můžete pomocí náplastí snadno doplnit a vyléčit se tak. V noci se však příroda stává mnohem nebezpečnější, v okolí se totiž toulají divocí vlci. Pokud vás však chytí, tak se probudíte ráno na farmě s tím, že to byla jen noční můra. Po setmění zde v údolí ale ožívá magie, která vám dovoluje se pod rouškou tmy změnit v jakékoliv zvířátko a objevovat svět ze zcela jiné perspektivy. Každé zvíře má jiný druh úkolu a odlišný styl odměny, který má následující ráno dopad na vaši farmu. Mimo jiné se můžete vypravit na kempování, chytat brouky a ryby, vařit, fotografovat, no zkrátka můžete dělat vše, o čem jste v létě snili.

Grafické zpracování je na jedničku

Hra je naprosto dechberoucí na pohled. Velkou pochvalu si zaslouží hlavně hustá a krásně zelená tráva. Všechny povrchy si můžete přizpůsobit podle sebe, ve hře postupně získáváte semínka květin, takže svou farmu můžete klidně proměnit v obrovské květinové pole. A nejenom farmu. Sázet, dekorovat a tvořit můžete úplně všude na mapě, pokud tedy narazíte na holé místo, klidně jej proměňte v květinový ráj s piknikovým koutkem. Postavy i zvířátka jsou roztomilé a velkou pochvalu si také zaslouží textury. Voda je vykreslená velmi krásně, bohužel naše postava neumí plavat a je tam tedy zejména za účelem bariéry. Kromě různorodé flóry narazíte i na poletující motýly, různé druhy žab a brouků, po setmění se příroda promění pod křídly světlušek a můr. Za celou dobu hraní jsem nenarazila na jediný grafický bug. Animace šlapou jak po másle.

Co se nepovedlo?

Evedream Valley nemám moc co vytknout. Hned po vydání se ve fórech objevily stížnosti na minihry, že některé hráče zdržovaly od hraní, avšak vývojáři pohotově zareagovali a v dalším patchi se objevila možnost je zcela přeskočit. Občas je trochu otravné losování snů, zvláště pak pokud si vytáhnete sen s divokými vlky, kteří vám zcela poničí ohrady a do rána zvířata utečou. I toto však vývojáři vyřešili. Pokud si vylosujete sen, který nechcete, můžete jej přeskočit. Trochu také zamrzelo, že se v podstatě kromě babičky, dědy a obchodníka nesetkáte s jinými NPCs, a tak si nemůžete udělat kamarády.

Hratelnost výborná

Co se týče chodu, na standardním herním počítači či herním notebooku ji rozjede bez problémů. Na ultra nastavení je opravdu krásná. Bohatá tráva s množstvím květin, poletující motýly, skvěle vykreslená voda a příjemné textury – to vše dělá hru opravdu krásnou na pohled. FPS se pohybují kolem 60 na ultra nastavení, což je velmi slušné. Celkově hra šlape opravdu pěkně, narazila jsem pouze na několik bugů, které ovšem souviseli pouze s úkoly. Vše se však vyřešilo restartem hry. V současnosti už vývojáři vydali několikátý patch a bugy postupně mizí, i když jich nebylo hodně. Doporučené požadavky nejsou nijak přepálené, i když na cozy hru jsou mírně náročnější, než jsme možná byli zvyklí. Opět se potvrzuje, že 8 GB RAM pro hry je dávná minulost.

Jaké tedy doporučené požadavky jsou?

OS: Windows 10 Procesor: Intel Core i7-9700K | AMD Ryzen 7 2700X Paměť: 16 GB RAM

Hardwarové požadavky nejsou nijak náročné, což je dobře pro majitele všech slabších notebooků či počítačů. Pokud byste však přece jen chtěli o něco výkonnější mašinu a máte omezený budget, můžete se poohlédnout po předváděcím notebooku či předváděcím počítači.

Hodnocení

Celkově hru hodnotím velmi kladně. Nabízí úplně všechno, co od odpočinkové hry můžete chtít. Stavění, renovování, farmaření, roztomilá zvířátka i trocha záhad a objevování. Hra je celkově krásná na pohled a hratelnost je více než dobrá. Za mě tedy můžu více než doporučit.