Fresh Start Cleaning Simulator – dejte přírodě šanci na obnovu

Říká se, že příroda si vždycky vezme zpátky všechno, co ji lidstvo vzalo. Občas ale i ona potřebuje výpomoc. Jestli nám dějiny něco ukazují, tak je to to, že lidská civilizace vznikla na drancování přírodních zdrojů – a čím více se jako společnost vyvíjíme, tím méně ohledu a úcty na přírodu bereme. A bohužel se to netýká jen velkých korporátů, i jako jednotlivci jsme zodpovědní za hromady odpadků v lesích, nepovolené skládky, v moři plavou tuny plastů, plošné kácení připravuje o domov miliony živočichů . A i když na světě existují různé ekologické aktivistické organizace, není to dost, aby se mohla příroda obnovovat. A v kůži zapáleného ekologa můžete pomoci přírodu virtuálně očistit v relaxační cozy hře Fresh Start Cleaning Simulator. Na svědomí ji mají vývojáři z Chicken Launcher a hra byla vydána v říjnu roku 2022. Nejedná se tedy o žádnou novinku, ale v seznamu nenáročných cozy games by rozhodně neměla chybět.

Vezměte to do vlastních rukou

Ekologických titulů v poslední době vzniklo několik – a je dobře, že se takto důležité téma promítá i do her. Zatímco většina takových her se v hráčích snaží probudit hlubší enviromentální cítění, Fresh Start vám přímo ukáže důsledky, které systematické znečišťování má na planetu Zemi . Navíc dostanete do rukou univerzální čisticí nástroj, který dokáže uklidit odpadky, zbavit půdu toxických látek a zcela obnovit flóru, díky čemuž se do dané oblasti navrátí i zvířata. Na své si tedy přijdou všichni, kteří rádi navrací něco do původní krásy.

Prosím, pomoz nám

Není přesně jasné, ve které době se hra odehrává a ani to nelze nijak zjistit, protože hra nemá lineární příběh. Podle stavu přírody je však jasné, že k podobně vypadajícímu světu se můžeme velmi rychle dopracovat, protože už jako lidstvo máme k tomuto výsledku solidně našlápnuto. Máte před sebou jedinou misi – pomoci nešťastným zvířátkům , která vám píší dopisy. Každé z nich se nachází na jiném kontinentě a v jiné zemi, ale jedno mají společné. Místo, kde dříve žili, je zamořeno odpadky, toxickými látkami nebo je nějak jinak zdevastované . A na vás je, abyste pomohli navrátit jejich domov do původního stavu.

Hořící Austrálie i uvíznuté velryby

Postupně procestujete celý svět. Do rukou se vám dostanou nejrůznější dopisy, které vás zavedou do ohni zničené Austrálie , kde jsou zoufale uvězněné žíznivé koaly, pomůžete želvám v Africe osvobodit se z vězení plného plastů, zachráníte nešťastné pandy trčící v hromadách odpadků v Číně nebo odstraníte sítě, do kterých se zamotaly uvíznuté velryby v Grónsku . A lokací je o mnoho více.

Univerzální nástroj k čištění

V ruce máte speciální hadici s vysavačem, která má dvě funkce: může stříkat vodu a také vysaje všechny nečistoty , které se vám dostanou do cesty. Pomocí rozprašovače vody odstraníte bláto a vysajete odpadky, které po něm zůstaly. K tomu je třeba naplnit nádržku vodou; hladina je zobrazena na levé horní straně. Hadici nasměrujete na vodní plochu, abyste mohli vysát vodu, ale můžete také vyčistit kaluže bahna nebo dokonce jedovaté louže plné toxických látek. Kromě smývání bahna a odpadků lze vodu použít i k oživení mrtvých stromů a květin.

Každá mise je jinak obtížná

Úklid rozhodně není to jediné, co můžete v každé misi dělat. Každá úroveň ve hře Fresh Start Cleaning Simulator vám dává určité úkoly, které musíte splnit, a k tomu potřebujete materiál . Ten najdete mezi sutinami, které odklízíte. Některé jsou zřejmé na první pohled, jiné musíte získat pomocí „mini puzzle“ hry. Abyste mohli postoupit do další úrovně, musíte splnit všechny úkoly a obnovit přírodu . Jakmile je vše hotovo a příroda obnovena, hra vás pomocí rozsvíceného žlutého sloupce nasměruje na další úroveň a stanoviště.

Čím víc uklidíte, tím víc zkušeností máte

Taktéž za každý splněný úkol získáte body, které pak můžete proměnit za různá vylepšení. Hra disponuje stromem dovedností, díky kterému si můžete vylepšit sací výkon vysavače, sílu trysky, velikost inventáře, objem vodní nádrže a jiné technické parametry . K ruce vám budou i další vymoženosti usnadňující práci. Těmi jsou robotičtí pomocníci, z nichž jeden funguje jako rozstřikovač vody a druhý jako ultimátní sací jednotka.

Herní doba se různí

Fresh Start Cleaning Simulator je taková jednohubka na pár hodin. U každé mise strávíte v průměru patnáct minut až půl hodiny – záleží, jak moc si s úklidem dáte záležet. Pokud chcete mít mise rychle za sebou, nemusíte každou lokaci dokončit úplně na 100 %, stačí pouze splnit dané úkoly a posunout se dál. V případě, že však chcete mít všechno dokonale splněné, než vyrazíte pomoci zvířátkům do jiného konce světa, budete muset být velmi pozorní. Některé mapy jsou poměrně rozlehlé a hledání posledního stébla trávy, které je potřeba oživit pomocí čističe, může být poměrně náročné . Naštěstí s různými vylepšeními se celý proces může znatelně urychlit. Například s rozstřikovači máte jistotu, že v jeho dosahu neminete jedinou květinku.

Dobrá hratelnost

Hra má být relaxačním simulátorem a tomuto žánru je opravdu věrná. Ovládání univerzálního čističe je velmi intuitivní a není potřeba jej nějak složitě zkoumat. Hra obsahuje tutoriál, takže pokud chcete, hra vás povede doslova za ručičku. Není zde žádný časový limit , i když si hra zaznamenává, jak dlouho jste v dané lokaci strávili. Je tedy jen na vás, jakou rychlostí budete postupovat, které úkoly si splníte jako první a jak celý úklid pojmete. Trošku problém jsem měla s ukládáním. Hra totiž neukládá při přechodu do nové lokace, což jsem zjistila trochu bolestivým způsobem, když mi při přechodu na další misi hra dvakrát spadla. Doporučuji tedy průběžně ukládat , ať nepřijdete o postup.

Roztomilá grafika

Pokud čekáte realistické zpracování, Fresh Start Cleaning Simulator vás nejspíš zklame. Místo realistické grafiky tvůrce vsadili na artové zpracování a já tomu nemůžu více než fandit. Je možná pravdou, že kdyby byli hráči nucení brodit se tunami realisticky vypadajícího odpadu, špíny a intoxikovaného prostředí, mnoho z nich by hru ani neodehrálo. Místo toho tu máme kupky hnědé hmoty, které symbolizují odpadky a znečištění. Toxické znečištění má vzhled zelené kaluže a mrtvá flóra je zobrazena jako opadaný strom, hnědý keř či nevykvetlá květina. Modely zvířat jsou trochu hranaté, ale zároveň roztomilé a do artového zpracování se hodí. Melodie na pozadí ve hře Fresh Start Cleaning Simulator je navržena tak, aby byla relaxační a zároveň nerušivá . Žádná z melodií mi příliš neuvízla v hlavě, soundtrack je tak opravdu jen nerušivá hudba v pozadí.

Rozjedu to na svém herním notebooku či počítači?

Protože se nejedná o žádnou novinku ani graficky náročnou hru, pravděpodobně tuto hru zvládnou rozjet i starší zařízení. Špatnou zprávou je, že pokud nevlastníte herní počítač nebo herní notebook a máte integrovanou grafickou kartu, nejspíš si hru moc neužijete. Jaké jsou tedy doporučené požadavky?

Procesor: 3.2 GHz Dual Core

Grafická karta: GTX 750 / Radeon HD 7770

RAM: 4 GB

Velikost hry je pak 5 GB.

Nestačí vám váš starý notebook nebo počítač? Nedělejte si starosti. U nás si můžete pořídit nový, a to i s omezeným budgetem. Mrkněte se do naší nabídky předváděcích herních notebooků nebo předváděcích herních počítačů , kde si vyberete přesně takové zařízení, které vám bude vyhovovat – a navíc s velkou slevou oproti „novým“ modelům.

Hodnocení

Hru jsem dokončila během 4 hodin, a i když nemám příliš nucení si ji zahrát znovu, splnila přesně to, co jsem od ní očekávala. Příjemně jsem si odpočinula a velmi mě potěšilo propojení s ekologií . Ačkoli v reálném životě nerada uklízím, uklízení v simulátoru úklidu Fresh Start mě přikovalo k obrazovce. Navíc není nad lepší pocit, když je mise hotová, příroda se vrátila do své původní krásné podoby a zvířata i rostliny jsou šťastné.