Návrat ke kořenům tahových her ve velkém stylu - Songs of Conquest
Připravte se na cestu časem do éry, kdy tahové strategie vládly světu počítačových her! Song of Conquest je sympatickým splněním snu všech nás, kteří jsme mládí prožili s klasikami jako Heroes of Might and Magic III. Představte si tu nostalgičnost; ten hluboký zážitek, který se vám nyní, díky švédskému studiu Lavapotion, dostává v novém, ale přesto známém hávu.
Nová tahovka
Songs of Conquest je tahová strategie, kterou vyvinulo švédské studio Lavapotion. Songs of Conquest klade důraz na nutnost rozhodování, taktizování a plánování. Každý hráč začíná s omezeným počtem jednotek rozdělených do maxima tří skupin, což brání vytvoření extrémně silné armády bez předchozího rozvoje. Toto omezení přináší dynamičtější tempo hry a nutnost pečlivějšího plánování. Herní systém umožňuje postupné odemykání nových slotů pro jednotky a rozšiřování kapacity jednotek skrze drahý výzkum a výstavbu specifických budov. Tato rostoucí obtížnost pomáhá udržet rovnováhu hry a zabraňuje repetitivní nudě.
Kopie Heroes of Might and Magic?
Zatímco obě hry sdílejí základní herní principy, jako je vedení hrdinů, sbírání surovin, stavba měst a vedlejší taktické boje, "Songs of Conquest" přistupuje k těmto aspektům s několika inovacemi a odlišnostmi, které vytvářejí unikátní herní zážitek. Graficky "Songs of Conquest" oživuje retro pocit pomocí kombinace pixel artu s 3D efekty, čímž vytváří klasický, ale moderní vizuální vzhled. Na druhou stranu, "Heroes of Might and Magic" se vyznačuje realistickými vizuálními styly, které v průběhu let přesunuly sérii od 2D k podrobnějším 3D grafikám. To z nich činí výrazně vizuálně odlišné hry. Co se boje týče, "Songs of Conquest" drží věci jednodušší a snadno přístupné, aniž by obětovalo strategickou hloubku. Naproti tomu "Heroes of Might and Magic" nabízí komplexnější a mnohorozměrnější taktické bitvy, které vyžadují dobře promyšlenou strategii a znalost mnoha dostupných jednotek a kouzel. Hudebně "Songs of Conquest" přináší intimnější hudební score, který doplňuje jeho grafický styl a herní atmosféru, zatímco "Heroes of Might and Magic" je známo svou epickou a orchestrální hudební složkou, která podkresluje grandiozitu tohoto fantasy světa. Konečně, "Songs of Conquest" nabízí svěží a inovativní přístup k vývoji her ve svém žánru, zdůrazňuje originalitu a osobitost ve svých herních mechanikách a frakcích. Naopak, "Heroes of Might and Magic" spíše staví na osvědčených principech, s důrazem na detailní vývoj a rozšiřování svých systémů. Obě série jsou cennými příspěvky k strategickým fantasy hrám, každá s vlastním jedinečným přístupem, který oslovuje rozdílné typy hráčů. Aneb zase se ukazuje, že když dva dělají totéž, není to nutně totéž. A také to není nutně špatně.
Herní režimy
Hlavní lákadla hry jsou dva základní singleplayer režimy: kampaně a Conquest, což je skirmish mód bez příběhového pozadí. Tyto režimy poskytují hluboké strategické myšlení a plánování, což ocení každý fanoušek žánru. Hra také nabízí možnost multiplayeru, ať už si chcete zahrát proti živým hráčům, nebo proti umělé inteligenci. Vřele doporučuji vyzkoušet i hotseat mód, který je ideální pro večery s přáteli. Songs of Conquest nabízí bohaté možnosti herních režimů. Hráči mohou vybrat mezi solo kampaňovými příběhy, které jsou pečlivě navržené s důrazem na narrativ a rozvoj postav, nebo volit balíčky map pro hru proti počítačovým nebo lidským protivníkům v multiplayeru. Jednotlivé kampaně se zaměřují na unikátní frakce a hrdiny, odhalujíce jejich motivace, historii a postupy v boji proti ostatním královstvím a entitám. To dodává každé kampaňové hře hloubku a kontext, propojující hráče s univerzem hry a jejími postavami. Sólo kampaně využívají příběh k prohloubení pochopení unikátních aspektů hry, jako jsou specifické výhody jednotlivých frakcí, způsoby využití magie a strategického vedení vojsk. Postupem v kampaňovém režimu jsou hráči postaveni před různorodé scénáře se specifickými cíli, které často vyžadují užití promyšlené taktiky a adaptaci na nečekané situace. Multiplayer umožňuje hráčům změřit své strategické myšlení a dovednosti ve vedení vojsk proti ostatním hráčům v přátelském nebo soutěžním prostředí. Tento mód nabízí jedinečnou příležitost pro hráče, aby přizpůsobili a testovali vlastní strategie proti různorodým herním stylům ostatních, což přináší novou úroveň výzvy a zábavy. Příběh ve Songs of Conquest je dynamický a přizpůsobuje se volbám hráčů, což znamená, že každá cesta skrze hru může přinést odlišné zápletky a odhalení. Hlavní narativ se točí kolem dávných legend a konfliktů mezi mocnými královstvími. Hráči jsou vtaženi do epického příběhu plného magie, zrady a hrdinství, kde každá bitva a diplomatické rozhodnutí ovlivňuje budoucnost jejich říše a osud světa. Příběhové linie jsou předávány skrze dialogy, cílové úkoly a unikátní scénáře, které poutají hráče a motivují jej ke zkoumání světa a jeho tajemství. Songs of Conquest se snaží odstranit zbytečné a nudné prvky hraní a přitom rozšiřuje komplexnost tam, kde je to potřeba. Po dobytí města je možné ve vesnicích stavět speciální budovy pro najímání potvor z různých míst bez nutnosti pendlování hrdinů mezi městy, což strategicky zefektivňuje hru. Tato optimalizace zrychluje tempo hry a snižuje potřebu sledování slabých hrdinů na mapě.
Svět plný magie a zajímavé frakce
Každý hrdina ve hře má schopnost používat široké spektrum kouzel, závislé na dostupnosti esence a jejich barevné kombinaci. Hráči mohu získávat esenci strategickým výběrem jednotek, které generují potřebný typ many. Hra umožňuje použití různorodých kouzel, od teleportů a řetězových blesků až po léčivou magii, což umožňuje hráčům taktickou flexibilitu a poskytuje bohaté možnosti pro návratnost kouzel v průběhu tahů. Hra nabízí řadu frakcí, z nichž každá přináší jedinečné bojové styly a strategie, které výrazně ovlivňují průběh hry a způsobu, jakým hráči plánují své vítězství. Songs of Conquest mají v této chvíli čtyři parádně zpracované hrady. Ve městech království Arleon najdete lidské šermíře, lučištníky a rytíře na koních, ale i „vílí“ válečníky a mocné druidy, kteří zasypávají protivníky kouzly. Baronství Loth je zase nemrtvou frakcí, která má krom kostlivců a přízraků i smrtící střelecké toxikology a kultisty. Mezi močálovými jednotkami Rana najdete šamany, žabí nájezdníky, želví bojovníky, ale i mocné draky. No a mezi žoldáky Barye si zase zahrajete za mušketýry, bombardéry, nebezpečné hyeny nebo kopiníky. Jedním z klíčových prvků, který odlišuje frakce, je druh esence, ke které mají přirozenou predispozici. Esence je zásadním prvkem, který ovlivňuje nejen možnosti zkoumání a vylepšení, ale i typy kouzel, jež mohou být během boje použity. Například, frakce s převahou esence řádu se specializuje na defensivní a pacifikační kouzla. Taková frakce tedy může preferovat taktiku, kde klade důraz na obranu a využití kouzel k ochraně svých jednotek a slabších bodů, zatímco postupně oslabuje nepřítele, než zasadí rozhodující úder. Tento styl hry vyžaduje pečlivou přípravu a strategické umístění jednotek na bojišti. Na druhé straně, frakce orientované na esence chaosu se zaměřují na agresivní taktiky a destrukční kouzla, což je předurčuje k vedení rychlých a přímých útoků, v nichž dominuje silové řešení konfliktů s cílem rychle rozhodnout bitvy v jejich prospěch. Každá jednotka ve hře, na základě své přítomnosti na bojišti, generuje určitý typ esence, což otevírá další strategické možnosti v podobě skladby vojska. Správná kombinace jednotek a jejich levelování, spolu s nositelnými artefakty a schopnostmi hrdiny, mohou hráčům umožnit rozehrát devastující první tahy za použití mocných kouzel, která mohou zásadně ovlivnit průběh celé bitvy. V konečném důsledku vytváří kombinace předností frakce, typů esence a strategií boje velmi různorodé prostředí, kde hráči musí neustále adaptovat své plány a taktiky v reakci na akce jejich protivníků a proměnlivé podmínky na bojišti. Mastery v používání esence a vhodné kombinaci jednotek s taktickým rozmístěním na mapě a vhodným využíváním terénu se stávají klíčovými aspekty vedoucími k vítězství. Hra nabízí i editor map, který umožňuje hráčům vytvořit vlastní kampaně a scénáře. Tento nástroj je jednoduchý na používání, ale nabízí dostatečnou hloubku, aby byli hráči schopni realizovat své kreativní vize.
Stavění měst a sbírání surovin
Ve "Songs of Conquest", proces sbírání surovin a stavění měst představují klíčové aspekty hratelnosti, které ovlivní schopnost hráčů rozvíjet svá království, narukovat jednotky a provádět kouzla. Každý typ suroviny má zásadní význam v ekonomice hry a je nezbytný pro určité aspekty vývoje, což nutí hráče pečlivě plánovat, jak na lince copy nebo ocílu, také jaké suroviny sbírat a jak je efektivně využívat. Sběr surovin není pasivní; vyžaduje aktivní průzkum mapy, obsazování klíčových lokalit, jako jsou doly a sadovníky, a ochranu těchto zdrojů před nepřátelskými frakcemi. Stavění měst v "Songs of Conquest" je stejně dynamické a má mnohostranný dopad na průběh hry. Města fungují jako základny, z nichž hráči rekrutují jednotky, provádějí výzkum a přístup k rozmanitým vylepšením, která posilují jednotky nebo poskytují specifické výhody. Každá stavba v městě spotřebuje určité množství surovin a času na výstavbu, což vyžaduje důkladné rozhodnutí o tom, které budovy mají být postaveny nebo vylepšeny jako první. Navíc, rozhodnutí hráče o tom, která města mají vylepšovat a investovat do nich, může významně ovlivnit schopnost bránit svá území nebo rozšiřovat svoji moc na nová území. Jednotlivé budovy ve městě mají různé funkce, od kasáren pro trénování vojáků po laboratoře, kde mohou být kouzelníci cvičeni a magické artefakty vyrobeny. Výběr a rozložení těchto staveb ovlivní stylem hraní, armádní skladbu, a dokonce i strategii hrdinů na bojišti. Kromě toho může stavba specifických památek a decoratorvých objektů přispět k rozšíření vlivu frakce a posílit morálku jednotek. Rovnováha mezi sbíráním surovin a stavěním měst vyžaduje od hráčů, aby byli proaktivní a strategicky zamýšlení, přičemž musí neustále přizpůsobovat své taktiky měnící se situaci na mapě. Hra uvádí propracovaný ekonomický systém, kde každý aspekt - od sběru surovin, přes kategorizace města, až po rozvoj vojenské síly - je pečlivě integrován, aby poskytl bohaté a zadávané herní prostředí, které odměňuje pečlivé plánování a adaptabilitu.
Hudba a vizuál
Pixel art, který je zde použit, nejenže zaujme svou detailností a barvitostí, ale také skvěle rozlišuje jednotlivé jednotky a hrdiny, což zajišťuje, že každý prvek ve hře je na první pohled jasně identifikovatelný. Tento vizuální styl nejen zvýrazňuje unikátnost každé frakce a role, ale také dodává k bojovým scénám více dynamiky a vizuálního apelu. Každý hrdina má svůj specifický design, který nejen reflektuje jeho charakterové rysy, ale zároveň přispívá k celkové atmosféře hry. Budovy jsou vybaveny bohatými animacemi a plné malých detailů, které hru oživují. Já osobně moc pixelový art nemusím a trochu mě to zklamalo. Nicméně hra mi to vykompenzovala opravdu zábavnou hratelností. Hudební aranžmá jsou pečlivě přizpůsobená různým hratelným situacím, od napínavých bitev až po klidnější momenty během budování a strategizace. Tímto způsobem hudba nejenže doplňuje vizuální stránku hry, ale i aktivně přispívá k celkové atmosféře a ponoření do světa hry. Skladby působí intimněji, což podporuje zážitek z prozkoumávání map a strategického plánování. Hudební doprovod ve hře zahrnuje širokou škálu nástrojů a hudebních stylů, což napomáhá k vytvoření pocitu unikátnosti a rozmanitosti pro každou frakci a scenář.
Rozjedu to?
Hra Songs of Conquest je novinkou, a to znamená, že pro optimalní nasazení této hry budete potřebovat vhodný herní hardware. Naštěstí díky pixelové grafice nejsou nároky nějaké přehnané, ovšem čistě pracovní počítače nebo noteboky s integrovanou grafikou se při pokusu o spuštění hry mohou potýkat s problémy. Nicméně není třeba zoufat, pokud váš současný hardware nestačí, vždy si můžete pořídit nový herní stroj. A to dokonce i levně. Jak je to možné? Poohlédněte se po předváděcích herních počítačích či herních noteboocích. S výraznou slevou můžete získat výkonné herní zařízení, které tuto hru i jiné podobné hry rozjede bez jediné chybičky. Jaké jsou tedy požadavky?
PROCESOR: i5 Dual Core or Ryzen 5
GRAFIKA: GTX 970/RX 570
RAM: 16 GB
Hra zabere 4 GB místa na SSD disku.
Hodnocení:
Každá chvíle strávená ve hře byla jako malé dobrodružství plné taktizování, objevování, bojování, ale i budování. Už dlouho jsem se nesetkala s tak poutavými kampaněmi, které mě bavily hodinu za hodinou, turnaj za turnajem. A k tomu všemu, moje radost byla umocněna, když jsem zjistila, že hra je již dostupná v českém jazyce díky fanouškovskému překladu. A musím říct, klobouk dolů před práci, kterou překladatelé odvedli. Kvalita překladu je na velmi vysoké úrovni, což moje herní zážitky jen umocnilo. Z celé hry na mě dýchala nostalgie, protože série Heroes byla velká součást mého dětství, avšak určitě se za mě nejedná o nějakou lacinou kopírku, kterých tady bylo už během let více než dost. Pixelová grafika ve mě zpočátku vyvolala smíšené pocity. Mám k pixel artu ne úplně vřelý vztah, a tak jsem si musela chvíli zvykat. Přesto, po několika hodinách hraní jsem si pixelový svět zamilovala a dokonce jsem začala oceňovat, jak tento styl umocňuje atmosféru a pocit z hry. Celkově vzato, Songs of Conquest je pro mě hra, ke které se ráda vrátím, když si budu chtít opět připomenout staré dobré časy, ale zároveň zažít něco nového. Je to skvělá směsice nostalgie, dobrodružství a strategie, která každému příznivci žánru nabídne to nejlepší. Hře odpouštím její drobné nedostatky, protože zážitek z hraní a příjemně strávený čas převažují nad vším.