Strange Horticulture – povedená jednohubka pro milovníky cozy games

Hry od nezávislých indie studií dokáží často příjemně překvapit a nejinak je tomu v případě Strange Horticulture, kterou má na svědomí vývojář Bad Viking. Hra vznikla v roce 2022 a je opravdu velmi nenáročná na hardware. V pohodě ji rozjedete, i pokud nedisponujete přímo herním notebookem nebo počítačem.

Malý krámek na pozadí velkých událostí

Ve hře jste vlastníkem malého krámku uprostřed městečka Undermere. Domy jsou tam tak nalepené na sebe, že si sousedé mohou podat ruku skrze otevřená okna. Naštěstí váš krámek je jednou z mála osamocených budov, a tak je tam více světla, než je běžné. Což je dobře, protože váš krámek není obyčejný – vaše hlavní komodita jsou totiž kouzelné rostliny . Ve městě nepanuje vůbec dobrá nálada. Kromě toho, že neustále prší, se městem šíří znepokojivé zvěsti, díky kterým jsou lidé ostražití a bojácní. V krajině číhá zlo, nebezpečný kult s nelítostným bohem , který už byl jednou poražen. Teď ale vypadá, že se tento bůh navrací zpět a po celém území se začínají dít zvláštní věci.

Uprostřed tohoto chaosu jste vy a váš obchůdek. Tady máte všechno, co potřebujete a také všechno, co potřebují vaši zákazníci. Sbírku nejrůznějších rostlin a hub, pracovní stůl s širokou deskou, alchymistické náčinní, šuplíky plné dopisů, které časem budou přibývat, herbář, mapu celé oblasti a také pult, na kterém odpočívá vaše kočka , kterou můžete mazlit a hladit. Na pultíku také najdete zvonek, kterým můžete přivolávat nové zákazníky.

Rozplétání příběhů

Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o klasickou simulační adventuru. Není tomu tak. Na pozadí obchůdku s rostlinami se na sebe nabalují jednotlivé životní příběhy vašich zákazníků . I když ze začátku některé nedávají smysl, časem poodhalíte, o co ve skutečnosti jde. Jak příběh postupuje, ukáže se, že máte v rukou (a ve schopnosti rozpoznávat magické rostliny) dar vykouzlit úsměv, vyléčit bolest nebo dokonce i vzít život. Celou dobu vás hra staví do situace, kdy se musíte rozhodnout, co udělat – a to s minimální možností odhadnout, jaké bude mít dané rozhodnutí důsledky. Avšak když budete pozorní, určitě nějaké objevíte.

Moc ve svých rukou

Co se týče konců, je jich hned několik a plně závisí na vašich volbách během hraní. Postupně se z rozhovorů se zákazníky začnete dozvídat o kruhu čarodějek, jejichž vůdkyně zemřela za záhadných okolností . Dále tu narazíte na detektiva, který tu smrt vyšetřuje. Seznámíte se s podivnou dívkou v masce, se závislým lovcem, zvláštním poutníkem, vlivným boháčem či ženou, která prostě jen nemůže spát a trpí nočními můrami. Každodenním nasloucháním tomu, co se těmto lidem přihodilo v uplynulých dnech, si začínáte utvářet obrázek o tom, co se to v nedalekých lesích vlastně děje, a až tomu víceméně přijdete na kloub, bude jen na vás, jak se k celé situaci postavíte.

Jednoduchý gameplay

Základem celé hry je poznávání rostlin a řešení hádanek . Vždycky, když zazvoníte na zvonek, objeví se nový zákazník s nějakým požadavkem. Často si řekne o rostlinu, kterou nezná jménem, ale popíše vám, co by měla dělat nebo jak by měla vypadat. Na vás pak je otevřít herbář a projít si jednotlivé stránky rostlin. Text může popisovat vzhled, vůni či vlastnosti. Často také narazíte na obrázek, ovšem ten odhalí jen část rostliny a na vás pak bude uhodnout, ve kterém květináči se skrývá ta pravá . Jakmile najdete tu správnou rostlinu, připojíte k ní cedulku s jmenovkou, abyste příště už nemuseli pracně odhadovat správnou květinu. Odměnou vám může být další rostlina, záznam v herbáři, ale někdy si také budete muset na výsledek počkat i několik dní. Hra používá odborné termíny, avšak dobrou zprávou je, že v ní najdete českou lokalizaci , takže se nemusíte trápit se slovníkem v ruce.

Záhada na každý den

Protože svým zákazníkům pomáháte a máte s nimi nadstandardní vztahy, občas vám do krámku přinesou různé typy na vzácné rostliny a houby . Každý den se také zastaví pošťák s novým psaníčkem, ve kterém může být cokoliv. Často tak skončíte se šifrou, která vám po rozluštění ukáže místo na mapě, kam si můžete dojít pro novou rostlinu či houbu. Když už obsloužíte všechny zákazníky, můžete ukončit den . Na začátku nového pak dostanete zvláštní kartu s indicií , kterou když rozluštíte, přijde štědrá odměna.

Byliny, kam se podíváš

Rostlin a hub je ve hře opravdu spousta a nemáte žádnou šanci si je zapamatovat z hlavy. Doporučuji si proto najít nějaký systém, jak si rostliny na poličku skládat. A nezapomínejte štítkovat ihned po identifikaci , ať nezapomenete, jak se která rostlina jmenuje. Pokud si chcete celý proces zjednodušit nebo se jen bojíte, že zapomenete rostlinu hned označit, v nastavení hry existuje možnost automatického štítkování.

Rozjedu to?

hardwarová nenáročnost herním počítači či herním notebooku

Hodnocení

Hra byla doslova boží jednohubka. Zvládla jsem si slupnout za jeden den a každá minuta byla skvělá. Zajímavý nápad podpořilo krásné grafické artové zpracování a příběh dával smysl a moc mě bavil . Užila jsem si také třídění a rozpoznávání rostlin, i řešení šifer, které poukazovaly na určité lokace. Hra nikam nespěchá ani vás nikam nežene, můžete si ji tedy vychutnat tempem, jaké vám vyhovuje. Za mě to byl povedený počin a těším se, až se ke hře zase někdy vrátím.