V Rising: Upíří akční nakládačka v gotickém kabátu

"V Rising" je dynamická směsice survival, akce a strategie od studia Stunlock, která vás zavede do temné a gotické krajiny plné hrůz a krvežíznivých výzev. Hned na úvod je jasné, že hra si bere to nejlepší z populárních her typu survival a přidává do mixu fascinující vampiristický twist, který dodává novou chuť žánru. Jako nově probuzený upír ve světě, kde je slunce vaším smrtelným nepřítelem, musíte obnovit svou sílu, stavět pevnost a vládnout oblasti plné nebezpečí i možností. Tato hra vás honí, vede a někdy i vysává, avšak vždycky s patřičnou dávkou stylu a hratelnosti, které nutí hráče se do dobrodružství pořádně ponořit.

Pořádná nálož akce ze Švédska

Stunlock Studios, se sídlem ve švédském městě Skövde, je vývojářské studio, které si od svého založení v roce 2010 vydobilo významné místo na poli herního průmyslu. Společnost se zaměřuje na tvorbu multiplayerových arena her, které kombinují jednoduchost klasických her s inovativními mechanikami a nápady, a tak poskytují hráčům výzvy, ale zároveň i báječnou zábavu. Mezi jejich nejznámější tituly patří série Battlerite, vydaná v listopadu 2017, která je považována za duchovního nástupce hry Bloodline Champions. V květnu 2022 studio rozšířilo své portfolio o hru V Rising, která byla uvedena na trh jako hra v předběžném přístupu (early access) a okamžitě zaujala hráče po celém světě. V tomto stavu byla hra celkem rok. Zajímavostí je, že ihned po tom, co V Rising bylo spuštěno do předběžného přístupu, nastal boom, během kterého se prodalo více než milion kopií. Hned od startu tak měla tato hra solidně našlápnuto.

Upíří problém

Ačkoliv mě už od začátku děsně lákal temný gotický svět, s koupí hry jsem docela dost dlouho váhala. A to z jednoduchého důvodu. Já prostě děsně nemám ráda upíry. Těžko říct, jestli za to může více série Stmívání, která mi ve svém největším hypu znechutila upíry (stejně jako vlkodlaky)naprosto dokonale nebo možná i fakt, že omdlévám i při odběrech krve a představa, jak mi někdo z krku nebo ruky saje krev, mi opravdu nedělá dobře. Časem jsem samozřejmě nějaké upíry vzala na milost – například takový Regis ze Zaklínače je v knihách i ve hře moje oblíbená postava, na rozdíl třeba od takového Astariona, který mi nechuť k upírům nedávno znova připomněl. Každopádně, nakonec jsem se rozhodla, že V Rising zkusím a opravdu jsem ráda, že jsem to udělala. Žádné blízké záběry na sání krve se totiž nekonaly a místo toho jsem dostala solidní nálož skvělého gameplaye v gotickém kabátku. A upíři jsou tady opravdu nemilosrdné bestie, ne třpytící se modelové.

O čem je příběh?

Vlastně, příběh tady ani moc nečekejte. V Rising se odehrává v rozlehlém gotickém světě, kde hráči převezmou roli oslabeného upíra, který se právě probudil z dlouhého spánku. Kdysi mocný lovec upírů vás oslabil a uvrhl do zajetí, ale nyní jste unikli a toužíte po pomstě. Příběh začíná tím, že hráč, jako upír, se probouzí v prastarém hrobě, zbavený své bývalé síly a postavení. Hráč se musí vydat na cestu, aby se postavil nepřátelům, získal suroviny a budoval své impérium. Svět hry je plný nebezpečí a tajemství, které čekají na odhalení. V průběhu hry hráč objevuje fragmenty minulosti a zjišťuje, co vedlo k pádu upírského impéria. Setkává se s různými postavami, od ostatních upírů až po lidské nepřátele, kteří se snaží chránit své domovy před temnou hrozbou. Každá postava přináší svůj vlastní příběh a motivaci, což přidává hloubku celkovému narativu. Hráč je veden k tomu, aby se stal silnějším, ovládal nové schopnosti a budoval své vlastní panství, které slouží jako základna pro další výpravy a dobývání. Příběh "V Rising" je hluboce zakořeněn v tradiční upírské mytologii, ale zároveň přináší svěží a inovativní prvky, které udržují hráče zaujaté. Hra se nebojí zabývat temnými a často brutálními aspekty upírského života, což je zřejmé v mnoha morálních rozhodnutích, které musí hráč učinit. V Rising neexistuje žádný pevný příběhový oblouk, který byste museli sledovat. Místo toho hra hráčům poskytuje svobodu prozkoumat svět a objevovat příběh vlastním tempem. Hráči mohou volně lovit, budovat své hrady a interagovat s NPC, aby získali více informací o dějinách světa a své roli v něm.

Sami nebo ve skupině

Hra vám hned na začátku nabídne několik možností. Buď si můžete vychutnat čistě singleplayerový zážitek na svém vlastním privátním serveru, anebo možná dáte přednost solidní rubačce po boku svých herních kumpánů. Já jsem si hrou prošla v singleplayerovém režimu, protože nemám kamarády. Multiplayerová složka hry přidává další vrstvu interaktivity a konkurence, kde hráči mohou spolupracovat nebo soupeřit s ostatními v online světě. Spolupráce umožňuje společné budování pevností, sdílení zdrojů a taktické plánování, zatímco PvP aspekty přinášejí napětí a adrenalin při boji o nadvládu a kontrolu nad územím. Hráči mohou vytvářet aliance, organizovat nájezdy na nepřátelské základny nebo se účastnit epických bitev, které určují budoucnost jejich impéria. Tento dynamický multiplayerový režim výrazně obohacuje hratelnost, poskytuje nekonečné možnosti strategie a zajišťuje, že každý herní zážitek je jedinečný. Samozřejmostí je pak možnost nastavit si každý server přesně podle vašeho gusta. Co všechno lze nastavit? Nejenom obtížnost soubojů a bossů, ale také vzácnost určitých relikvií, jak rychle můžete stavět, vyrábět nebo dolovat suroviny, jak dlouhý má být den nebo noc (což je celkem zásadní, protože přes den toho tolik neuděláte), kolik hradů chcete vlastnit, kolik služebníků budete mít či třeba i jak rychle se budete pohybovat.

Protože jsem hrála na serveru sama, hledala jsem, o co jsem se připravila a bylo toho celkem dost. Je na první pohled patrné, že i když V Rising dává možnost hrát i solo hráčům, hra byla koncipována pro multiplayer. Hra v základu předpokládá spolupráci mezi celou skupinou upírů shánějících suroviny v neustále aktivním světě serveru. Ono solo dobrodružství znamená, že se vzájemná interakce mezi hráči a určité herní prvky stanou poněkud nadbytečnými. Příkladem může být omezení přesunu, které vám nedovolí teleportovat se s materiály v inventáři – podobně jako ve hře Valheim. Tento prvek nabývá na významu v chaotickém světě, kde se upíři navzájem zabíjejí. Představy o tom, že vás může na každém kroku číhat nebezpečí, zajišťují vzrušující hru. Pokud ale hrajete sami, vynucená pěší návratová cesta po každé expedici, která může trvat i několik minut, se může stát nudnou rutinou, jelikož vás žádný hráč neohrozí. Navzdory těmto skutečnostem jsem si hru užila i singleplayer režimu – stačilo mi levelit a porážet bosse a samozřejmě stavět si svoje temná sídla chaosu.

Buďte originálním upírem

V úvodní fázi hry V Rising se jako hráči dostáváte před důležitou úlohu – tvorbu vaší vlastní upíří postavy. Od samotného startu dobrodružství je kladen důraz na základní personalizaci, proto se můžete rozhodnout, jakým směrem se budete chtít vydat, a to včetně výběru pohlaví a obecného vzhledu vašeho nemrtvého alter ega. Ačkoli systém tvorby nenabízí extrémní hloubku, jako například posunování každé části obličeje nebo modelování tělesných proporcí, stále zde naleznete dostatečný prostor pro zajištění, že vaše postava bude mít svoji jedinečnou identitu. Na výběr je široká paleta účesů, ovšem nejde pouze o estetické preference. Vaše upíří postava může měnit barvu a tvar účesů, což je další vrstvou, jak si přizpůsobit postavu vašim představám. Nechybí ani možnost zvolit barvu pleti, která hráčům dovoluje od tonů podobných lidským přes nezemské až po temné barvy příznačné pro bytosti noci. Oči, přirozeně svítící v temnotě, můžete zvýraznit výběrem neobvyklých barev, jenž dodají vaší postavě nebezpečný, ale zároveň hypnotizující pohled. Rovněž oblečení a jeho barva jsou součástí nastavení, což umožňuje hráčům vytvořit konzistentní charakteristický vzhled, ať už je to upír v černém s kapucí, který se ztrácí ve stínech, nebo majestátní lovec v jasně červeném plášti jako vizuální projev jeho neúprosné povahy. I když postrádáte možnost detailních úprav obličeje na miniaturní úrovni, v kombinaci s několika předvolbami obličejů a různorodými doplňky, jako jsou šperky a tetování, si můžete postavu upravit do jisté míry podle vlastního vkusu. I když tvorba postavy neumožňuje řezat do mramoru každý detail, poskytuje dostatečnou flexibilitu, aby každý upír mohl vypadat zajímavě a byl unikátní.

Klasický survival?

Jakmile se hra trochu rozjede, zjistíte, že herní mechaniky jsou zcela stejné jako v každé jiné survival hře. Jedinou proměnnou je právě to, že hrajete za upíra. A musím uznat, že noční výpravy v úloze věčně hladové paní noci jednoduše mají svůj půvab. Stáváte se královnou nebo králem potravního řetězce, což vám hra dá jasně najevo pokaždé, když se přiblížíte k jakékoliv postavě. Pro obyčejné lidi jste tou nejhorší možnou hrozbou, co se skrývá ve stínech a hladově čeká. Jen se smějte, rolníci. Klidně věřte vaší obecní stráži, že vás uchrání. Uvidíme, kolik z vás dočká svítání. Avšak upíří existence má samozřejmě také praktický dopad na hratelnost. Obyčejné problémy survivalových her, jako hlad, žízeň (po vodě, samozřejmě), zima nebo psychické trápení, zde nebudete pociťovat, protože paní noci se potýkat s depresí nebo mrznutím nemusí. Namísto toho vás ale donutí dávat pozor na úroveň krve, česnek, stříbro, posvěcenou zemi a zejména na největšího nepřítele – denní světlo. Musím přiznat, z mechanického úhlu pohledu to sice nezní jako něco revolučního, stále se jedná o sadu negativních efektů, kterým čelíte pomocí specifického oblečení nebo lektvaru, ale přesto to přináší nový vzduch. A jelikož naštěstí představujete upírku staré školy, přímý kontakt se slunečními paprsky vás promění v hromádku popela mnohem rychleji než ve většině ostatních her. Ve dne se tedy budete skrývat a vytouženě očekávat noci, v ostrém kontrastu s jinými hrami téhož žánru.

Krev, pot a slzy? Spíš česnek, stříbro a slunce

V podstatě úroveň krve a její množství je kritické – bez krve nemůžete plnohodnotně existovat a je důležité vybrat si tu správnou oběť. Vysávat zvířátka je sice jednodušší a dostupnější, nicméně vám to ani omylem nepřinese požadované schopnosti. Naopak lidská krev už s sebou přináší celkem značné benefity – pokud si tedy vyberete toho správného člověka. Než zaútočíte, každý člověk (a později i nečlověk) nad sebou má ikonku, která zobrazuje jeho schopnosti a na jaké úrovni jsou. Pokud tuto oběť ulovíte a vysajete z ní krev, přebíráte jeho schopnosti, dokud vámi vypitá krev nevyprchá. Což mi přišlo jako docela cool. Dále je potřeba si dávat pozor na česnek, stříbro a posvěcenou půdu. Česnek funguje jako debuff – občas ho na vás použijí vesničané, pokud si nedáte pozor a dočasně vám sníží staty. Horší už je to se stříbrem. Pokud jej máte v inventáři (a ano, budete ho potřebovat a budete ho potřebovat hodně), postupně vám snižuje zdraví. To stejné se děje na posvěcené půdě, kde se zdraví snižuje ještě rychleji a dostáváte navíc k boji debuff. A váš nejhorší nepřítel? Slunce. Slunci se nedá vůbec nijak ubránit, a pokud se rozhodnete pracovat nebo prozkoumávat přes den, musíte si dávat velký pozor na to, aby vás nezasáhlo na déle než pár vteřin. Protože jinak shoříte a hra pro vás končí. Naštěstí ve hře je spousta stromů, lesů a budov, ve kterých se před sluncem můžete schovat. Nejlepší je ovšem začít budovat svoje zámky a přes den se prostě uchýlit tam.

Bez bossů se nepohnete nikam

Ve hře V Rising je soubojový systém základním kamenem herního progresu. Hráči se musí ponořit do temného a nebezpečného světa, kde je klíčem k přežití a rozvoji postavy právě porážení bossů. Každý boss, kterého hráč porazí, představuje nejen výzvu, ale i odměnu v podobě nových schopností a technologií, které jsou nezbytné pro další postup ve hře. S každým bossem, který leží poražen k nohám hráče, se otevírají nové horizonty možností, neboť jsou odemčeny unikátní schopnosti či technologie, které představují klíč ke dveřím dalších výzev. Hra je navržena tak, aby hráči byli motivováni k průzkumu světa a k boji s různými bossy, kteří jsou rozmístěni po celé mapě. Někteří bossi jsou dostupní hned od začátku, zatímco jiní se odemykají postupně, jak hráč zvyšuje úroveň své výzbroje. Toto uspořádání zajišťuje, že hráči mají stále co dělat a kam směřovat svůj herní postup. Hráč musí nejprve bosse vypátrat, což samo o sobě může vyžadovat prozkoumání neznámých oblastí a vypořádání se s různými nepřáteli a nástrahami. Po vítězství nad bossem pak následuje nezbytná fáze grindingu – sběru materiálů a surovin potřebných pro craft nové vybavení. To je základním kamenem pro zvýšení šancí při konfrontacích s následujícími bossy a nebezpečími hry. Bez adekvátní výzbroje by hráči neměli šanci obstát v nelítostných soubojích, které hra předkládá. Tento koloběh se opakuje, kdy s každou novou výzvou a porážkou dalšího bossa roste úroveň a síla hráčovy postavy, což hráče nutí nepřestávat v brázdění herního světa za dalšími zdroji a vítězstvími. Hráči jsou tudíž odměněni pocitem postupu a vylepšení své postavy, což umožňuje objevování nových částí mapy a odemknutí dalších bossů, kteří jsou často silnější a sofistikovanější než jejich předchůdci. Je též podstatné zmínit, že bossové ve hře nejsou ve snadném dosahu. Hráči musí nejen zvyšovat úroveň své výzbroje a schopností, ale také své strategické myšlení a obratnost v souboji, neboť každý boss vyžaduje specifický přístup a taktiku. Tento nárůst obtížnosti koresponduje s postupným odemykáním vyspělejší a efektivnější výzbroje, jež je nezbytná pro pokračování v cestě za upíří nadvládou ve světě V Rising.

Vybudujte svoje upíří impérium

I když se skrývání před sluncem ve stínu stromů může zdát ze začátku jako zábavný a skvělý nápad, brzy zjistíte, že je smutné, když se nemáte kam vracet. I Drákula měl svůj zlověstný hrad a užíval si den pouze ze své rakve. A tak je na čase postavit si svoji vlastní pevnost. Stavění zámků ve hře V Rising je jednou z nejzajímavějších a nejkomplexnějších částí hry, která hráčům umožňuje projevit svou kreativitu a smysl pro estetiku. Již na začátku se hra otevírá s možnostmi tvorby funkčních místností, pracovních stolů a dílen, které jsou esenciální pro rozvoj a přežití v bezútěšném světě. Vedle toho však hra hráčům přináší i rozmanité estetické možnosti, jak přetvořit chladný kámen a smrtící sloupce své pevnosti ve skutečný domov, který odráží hráčův osobní styl a výjimečnost. Nejenže lze ve hře najít úctyhodné množství dekorací, ozdobných svícnů, tapet, koberců, obrazů, váz, soch a záclon, ale stavění zámku překračuje běžné hranice herních limitací, poskytující hráčům nekonečné možnosti personalizace a afilace s jejich upířím alter ego. Ozdobné svícny, tapety, koberce, obrazy, vázy, sochy, záclony a další předměty dodávají zámkům jedinečný charakter. Hráči, kteří mají rádi detailní práci a dekorování, si mohou užívat hodiny a hodiny zdokonalování svého sídla, aby se jejich upír cítil jako skutečný hrabě. Pokud se rádi věnujete detailům a personalizaci, přijde vám V Rising jako splněný sen, kde můžete svou kreativitu uplatnit v plném rozsahu. Každá volba, od výběru tapet až po strategické umístění soch, má potenciál odrážet individuální jakost a moc jejich upířího majitele. Hráči tak nejsou omezeni na předdefinované sady dekorací nebo stylů. Místo toho mohou kombinovat různé prvky a vytvářet tak unikátní prostředí, které odráží jejich osobní vkus a styl. Ať už preferují temný gotický vzhled nebo luxusní barokní interiéry, ve V Rising si každý najde to své. Navíc hra nenechává hráče pouze u základního vybavení a dekorací, které jsou dostupné od začátku. Pouštění se do questů a boje s bossy otevírá nové horizonty v personalizaci zámku. Některé dekorace a vybavení jsou odměnou za splněné mise nebo jsou vzácným vylootovaným pokladem z poražených nepřátel. Tato dynamika hry zajišťuje, že každý zámek je jedinečným odrazem cesty, kterou jeho majitel absolvoval. Vítězství nad silnými bossy tak přináší nejen strategickou výhodu, ale i estetické odměny, které umožňují hráčům efektněji vyjádřit svou upíří identitu.

Služebníci temnoty

Možná si v určitou dobu řeknete, že vám na zámku začíná být smutno. A to je ten nejlepší čas sehnat si vaše vlastní upíří služebníky. Jako upíří šlechtic máte jedinečnou moc nejen vysát krev vašich nepřátel, ale v určitých chvílích se vám otevírá cesta k většímu výkonu a vlivu - schopnost obdarovat oslabeného nepřítele upířím polibkem. Tento zvláštní polibek není gestem intimity nebo náklonnosti, nýbrž klíčem ke kletbě i požehnání; obsahuje v sobě moc sevřít a zlomit křehkou mysl nepřítele a obrátit ho na věrnou služebnou bytost. Není to však jen tak. Přeměnit nepřátele na služebníky můžete pouze ty, kteří jsou dostatečně oslabení. Při vašich loveckých výpravách musíte bojovat s rozličnými NPC, ať už jsou to lidé, nestvůry nebo humanoidi, abyste je přivedli na pokraj vyčerpání. Jen v této chvíli můžete seslat ono kouzlo a přivést je zpět do vašeho zámku, kde pro ně již stojí připravená rakve, symbol jejich blížící se proměny. Proces přeměny na služebníka není momentální; vyžaduje čas a trpělivost, zatímco bytost pečlivě odpočívá ve své rakvi a pomalu ztrácí kontakt s lidskostí, aby se znovu narodila jako sluha temnot - bezmyšlenkovitý, ale neuvěřitelně loajální. Tito služebníci pak stojí připraveni, aby v obraně vašeho sídla položili nejen své srdce, ale i neživot, bojující až do konce proti každému, kdo by se odvážil překročit prah vašeho domova. Což samozřejmě platí pouze, pokud hrajete s ostatními hráči. Jestliže jste jako já na osamělém serveru pro introverty, služebníci nemají hrad před kým bránit – možná jen před zbloudilým vlkem nebo srnkou. Kapacita služebníků závisí na nastaveních serveru a můžete se pochlubit až dvacítkou těchto tvorů. Každý z nich přispívá jinou měrou, odvíjející se od jejich schopností a původu. Nenechte se zmýlit, ani humanoid, natož nestvůra, nemůže uniknout vaší povznesené moci, pokud si přejete získat jejích služby. Co mě ale hodně potěšilo, je praktické využívání služebníků pro získání surovin. Jakmile si totiž v zámku postavíte trůnní místnost a umístíte si svůj trůn, odemkne se vám možnost posílat svoje služebníky na různé výpravy. Z těchto výprav vám mohou donést rozličný loot a mimo jiné i velmi ceněné suroviny, které využijete k další expanzi zámku nebo třeba ke stavbě dalšího. Zámků totiž můžete mít až pět.

Rozjedu to?

Hra V Rising je novinkou, a to znamená, že pro optimalní nasazení této hry budete potřebovat vhodný herní hardware. Pracovní počítače nebo noteboky s integrovanou grafikou se při pokusu o spuštění hry mohou potýkat s problémy. Nicméně není třeba zoufat, pokud váš současný hardware nestačí, vždy si můžete pořídit nový herní stroj. A to dokonce i levně. Jak je to možné? Poohlédněte se po předváděcích herních počítačích nebo herních noteboocích. S výraznou slevou můžete získat výkonné herní zařízení, které V Rising i jiné podobné hry rozjede bez jediné chybičky. Jaké jsou tedy požadavky?

PROCESOR: Intel Core i5-11600K, 3.9 GHz/ MD Ryzen 5 5600X, 3.7 GHz

GRAFIKA: NVIDIA GeForce GTX 1070, 8 GB/AMD Radeon RX 590, 8 GB

RAM: 12 GB

Hra zabere 7 GB na SSD disku.

Hodnocení:

Já jsem byla jednoduše nadšená. Od první chvíle mě tato hra pohltila, a to díky bezchybné hratelnosti, která byla zcela bez jakýchkoli bugů či technických chyb. Hraní bylo nejen hladké, ale především zábavné, což mě bavilo hodiny. Co mi na hře V Rising nejvíce imponovalo, bylo obrovské spektrum aktivit, které můžete provádět. Od boje s nepřáteli až po zdánlivě jednoduchý akt sběru surovin, vše bylo navrženo tak, abych se nikdy necítila znuděně. Navíc, proces stavění vlastního zámku byl zcela pohlcující a dodal hře osobitou atmosféru, která mě neustále motivovala k dalším a dalším krokům v rozvoji svého upířího sídla. Soundtrack hry byl dalším překvapením. Nikdy nenarušil můj zážitek z hraní, spíše naopak, doplňoval atmosféru hry tak jemně, že jsem si v mnoha ohledech připadala, jako bych se skutečně nacházela ve světě plném tajemství a nebezpečí, který hra V Rising skvěle evokovala. A grafika? Ta byla prostě úchvatná. Detaily prostředí, světelné efekty a design postav byly prostě skvělé a dodávaly hře ten pravý vizuální lesk. Celkově hraní V Rising bylo pro mě velice pozitivním zážitkem. Hra mě zaujala svou komplexností, všestranností a vizuálním zpracováním. Jsem nadšena, že jsem měla možnost se ponořit do tohoto temného, ale zároveň fascinujícího upířího světa a už se nemohu dočkat, jaké další dobrodružství mi hra v budoucnu nabídne.